Listing 1 - 10 of 25 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
'Orde houden met verstand' is het vervolg op het eerder verschenen boek 'Orde houden zonder tranen'. In dit boek wordt de theorie nog eens extra duidelijk uiteen gezet en zijn er praktijkvoorbeelden toegevoegd. Daarnaast is er uitgebreide aandacht voor 'Eerste Hulp Bij Ongelukken' waar het gaat om direct ingrijpen als zich storend gedrag voordoet om erger te voorkomen. Het gaat verder in op communicatie en begeleidershouding, en ook het stellen van grenzen komt in dit boek aan de orde.
tucht --- didactiek --- onderwijsstijlen --- 454.22 --- Orde houden ; onderwijs --- onderwijsstijlen, beloningen, omgang leerkracht-leerling, straffen --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
gedragsbeoordeling --- motiverend onderwijs --- Educational psychology --- Personality development --- pedagogiek --- Didactic strategies --- leraren-leerling relatie --- persoonlijkheidsontwikkeling --- gedragsproblemen --- basisonderwijs --- tucht --- didactiek --- onderwijsstijlen --- 454.22 --- Orde houden ; onderwijs --- 454.23 --- ordeproblemen --- onderwijsstijlen, beloningen, omgang leerkracht-leerling, straffen
Choose an application
Gezag is in deze tijden geen vanzelfsprekendheid meer. Er is vandaag veel aandacht voor een positieve relatie met leerlingen. Maar wat te doen als kinderen of jongeren zich misdragen? Hoe streng mag je nog zijn? Mag er nog gestraft worden? Binnen één school leven vaak heel uiteenlopende antwoorden op deze vragen. Het gevolg is twijfel en onmacht.Haim Omer ontwikkelde nieuwe autoriteit (in Nederland ook verbindend gezag genoemd) als antwoord op deze onmacht. Leraren vormen samen met ouders een ondersteunend netwerk, waarin aanwezigheid, zelfcontrole, een goede relatie met leerlingen en verzet tegen ongewenst gedrag de kernelementen zijn. Gezag en relatie, grenzen en warmte zijn in dit gedachtegoed met elkaar verbonden. In dit boek laat Omer zien hoe leraren meer antwoorden hebben op onacceptabel gedrag dan alleen maar straffen om hun gezag op een krachtige manier vorm te geven.Nieuwe autoriteit/verbindend gezag voor het onderwijs is voor leraren, schoolteams en geïnteresseerde ouders een wegwijzer om samen sterker te worden in gezag.Bron: https://www.pelckmanspro.be/nieuwe-autoriteit-verbindend-gezag-voor-het-onderwijs.html
Verbindende communicatie --- gezag --- omgang leerkracht-leerling --- straffen --- relatie leraar-leerling --- Teaching --- Tucht --- Gedragsproblemen --- Onderwijs --- Relatie leraar - leerling --- Autoriteit --- Gezag --- Relatie leraar-leerling --- Straffen --- Geweldloze opvoeding --- Geweldloze communicatie --- 454.22 --- autoriteit --- communicatie --- onderwijsstijlen, beloningen, omgang leerkracht-leerling, straffen --- PXL-Central Office 2020 --- onderwijskunde --- Orde houden ; onderwijs --- Gezag ; pedagogie --- Leerling-leraarrelatie --- Gedragsstoornissen ; onderwijs --- Orde houden --- Gedragsstoornissen --- Straffen ; onderwijs --- Communicatie leraar-leerling --- onderwijs --- pedagogie --- Geweldloos verzet --- Gedragsprobleem --- Straf --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Straffen (sanctioneren) --- Educational sciences --- Gedragsproblemen. --- Educational sciences.
Choose an application
'De klas in de hand' (Acco, 1996) voorzag al in een aantal hulpmiddelen en methoden om tucht en leiding te houden in de klas, ingebed in een totaalvisie op de taak van de leraar. Trainingen en gesprekken met leraren leerden de auteur dat een verdere uitdieping van deze problematiek zeer welkom was. Van Mossevelde ging daarom op zoek naar andere mogelijkheden om tucht te houden, om klas en leerlingen te leiden. In de dagelijkse lespraktijk valt immers op dat dit relationeel aspect van lesgeven meestal intuïtief wordt aangepakt en al vlug wordt afgedaan met de vraag 'hoe kan je het meest effectief straffen?'. In PUBERS IN DE KLAS wordt duidelijk dat humor brengen in de klas en verrassingseffecten inbouwen positieve stimulansen zijn om tot een goede sfeer in de klas te komen. Bovendien blijken de in dit boek behandelde topics universeel te zijn en zelfs van toepassing in levensgevaarlijke situaties. Zo erg is het met onze klassen wel niet gesteld, maar vele leraren hebben toch dagelijks het gevoel met hun leerlingen te moeten strijden om de leiding in de klas. Daarnaast ervaren ze ook dat de methoden die het vroeger goed deden, niet langer opgaan voor de leerlingen van vandaag. Dit boek handelt over relationele inzichten en een werkbare benadering ervan voor dagelijks gebruik in de klas. De verworvenheden van gedrags- en communicatietheorieën, systeemdenken, de nieuwe benaderingen van de emotionele intelligentie en neurolinguïstische programmering (NLP) bieden de leraar kansen op een nieuwe kijk én tot anders handelen. Immers, lezen en denken zijn maar zinvol als je gedrag in de klas erdoor verandert. De praktijk blijft dan ook nog steeds dé toetssteen en barometer. Dit boek gaat over de relatie leraar-leerling. Het is een pedagogisch boek dat probeert duidelijk te maken hoe naast vakkennis voor de leraar het ook noodzakelijk voor hem is de leerlingen aan te kunnen. Het gaat met name om leraren in het voortgezet onderwijs. Van groot belang is het pedagogisch kl
Gedragsstoornissen --- Leerlingbegeleiding --- Orde houden --- Secundair onderwijs. --- Onderwijs. --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactics --- klassfeer --- puberteit --- Initial didactic situation --- Personality development --- moeilijk opvoedbare kinderen --- 159.922.736.4 --- #gsdbP --- belonen en straffen --- gezag --- klasmanagement --- pubers --- secundair onderwijs --- straffen --- tucht --- 373 --- Eddy van Mossevelde --- didactiek --- lerarenopleiding --- pedagogie --- 481.7 --- Belonen --- Communicatie --- Emotionele intelligentie --- Interactie --- Klaslokalen --- Leerkrachten --- Leerlingen --- Lichaamstaal --- Onderwijzen --- Pubers --- Schoolreglementen --- Sociale vaardigheden --- Straffen --- Tuchtproblemen --- 484.22 --- omgang leerkracht-leerling (ler) --- 443 --- 484.23 --- Pedagogie : pubers --- orde houden --- 691 --- Klassenmanagement --- leerlingen --- Pedagogie ; methodiek --- 159.922.736.4 Psychologie van de puberteit --- Psychologie van de puberteit --- De leraar en zijn opleiding --- Pedagogie en didactiek --- 371.21 --- onderwijsstijlen --- 454.22 --- onderwijsstijlen, beloningen, omgang leerkracht-leerling, straffen --- #PBIB:+110.61 --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Pedagogie --- Klasorganisatie --- Leerlingenbegeleiding --- Lesgeven --- Orde --- Schoolreglement --- Tucht --- Onderwijs : Didactiek : Secundair onderwijs : Algemeen --- Onderwijsstijlen --- onderwijspsychologie --- Didactiek --- Secundair onderwijs --- Didactische werkvormen --- didactiek. --- onderwijsstijlen. --- pubers. --- secundair onderwijs. --- Onderwijsstijlen, beloningen, omgang leerkracht-leerling, straffen. --- ordeproblemen (onderwijs) --- Puber --- Didactische werkvorm --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Het thema van dit boek roept vragen op als: Wat wil men met die coachende rol bereiken? Hogere prestaties? Meer welbevinden? Preventie van uitval? Een betere zorg voor leerlingen? Willen alle kinderen wel gecoach worden? Vervangt coachen het instructie geven? Wil de leerling continu op zijn actieve leerhouding en verantwoordelijkheid worden aangesproken? Welke leeromgeving is dan nodig?
Secondary education --- Teacher education. Teacher's profession --- sociaal constructionisme --- professionaliteit --- leraren --- School management --- Research on teaching --- Accompagnement pédagogique --- Enseignement secondaire --- Middelbaar onderwijs --- Studiebegeleiding --- 750 Onderwijspersoneel --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Coaching --- 484.22 --- secundair onderwijs --- coaching --- onderwijs --- pedagogie --- leerlingenbegeleiding --- 060323.jpg --- Onderwijszorg: secundair onderwijs --- secundair onderwijs - onderwijsstijlen, beloningen, omgang leerkracht-leerling, straffen --- Provincie West-Vlaanderen
Choose an application
Het Ouderboekje is geschreven voor ouders van kinderen in het tweede, derde, vierde, vijfde of zesde leerjaar die hun kind thuis willen helpen met (technisch) lezen en spellen. Het boekje geeft een beknopt antwoord op vragen die ouders kunnen hebben over thuis lezen en schrijven, maar het gaat vooral over hoe ze hun kind kunnen helpen met het automatiseren van deze vaardigheden. Voor spelling wordt er in Het Ouderboekje regelmatig verwezen naar de leerkracht. Daarom zijn er voor de leerkracht, logopedist of huiswerkbegeleider fiches beschikbaar waarop de dertien afspraken van de spellingmethode Kameleon worden omschreven.
ouders --- 474.22 --- schrijven --- lezen --- spelling --- basisonderwijs --- Nederlands --- didactiek --- onderwijsstijlen --- Lezen --- Schrijven --- 475.2 --- Ouders --- Didactiek --- Spelling --- Onderwijsstijlen --- didactiek basisonderwijs - onderwijsstijlen, beloningen, omgang leerkracht-leerling, straffen --- (zie ook: Leesvaardigheid) --- (zie ook: Schrijfvaardigheid) --- aanvankelijk schrijven --- aanvankelijk lezen --- Didactics of Dutch --- Didactics of primary education --- Dyslexia --- Children --- Handbooks, manuals, etc. --- Treatment --- School management
Choose an application
Als leerkracht heb je dagelijks te maken met groepsprocessen. Bouwen aan je groep geeft antwoord op vragen als 'Hoe bouw je aan positieve, goed functionerende groepen?' En 'Wat is je rol als leerkracht?' (Bron: www.thiememeulenhoff.nl)
groepsprocessen --- Didactics --- didactiek --- onderwijspraktijk --- 305.2 --- Groepsdynamica --- Teamontwikkeling --- Waardevorming --- 454.23 --- 454.22 --- 474.22 --- 474.23 --- Basisonderwijs --- Bewegingsonderwijs --- Gedragsregels --- Groepering van leerlingen --- Groepsgedrag --- Normen --- Waarden --- Onderwijsstijlen --- 454.2 --- Groepspsychologie ; onderwijs --- onderwijsstijlen --- methodiek --- groepsdynamiek --- Psychologie van groepen --- Didactische principes --- onderwijsstijlen, beloningen, omgang leerkracht-leerling, straffen --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Secundair onderwijs --- Lerarenopleiding --- Groepsdynamiek --- Klassenmanagement --- Klasklimaat --- Relatie leraar - leerling --- Educational psychology --- School management --- Klassfeer
Choose an application
In het boek Wat werkt op school beschrijft Marzano elf factoren die de leerresultaten van leerlingen op school structureel verbeteren. Pedagogisch handelen & klassenmanagement is één van deze elf factoren en wordt beschreven in de uitgave 'Wat werkt: Pedagogisch handelen & klassenmanagement'. Dit boekje is hier de beknopte uitgave van en geeft een samenvatting van de essentiële informatie. Het beschrijft vier fundamentele strategieën voor pedagogisch handelen en klassenmanagement waarmee je het effectief managen van een klas in de vingers kunt krijgen. In de verschillende hoofdstukken worden volgende thema's besproken: regels & routines, omgaan met ordeverstorend gedrag, relatie tussen leraar en leerlingen, mentale houding, verantwoordelijkheid van leerlingen en schoolbreed management.
klassenmanagement --- Teacher education. Teacher's profession --- Research on teaching --- klasmanagement --- gezag --- orde --- 454.2 --- Klasmanagement --- Orde --- Gezag --- pedagogisch handelen --- Leerkracht-leerling --- Onderwijsstrategieën --- PXL-Education 2014 --- secundair onderwijs --- leerstrategieën --- Klassenmanagement --- Pedagogiek --- Didactiek --- Didactische principes --- Didactisch principe --- Onderwijsstrategie --- Didactics --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Dit boek weerspiegelt de visie van Wilfried Van den Brande op het onderwijs. Deze visie en de pijlers of leefregels waaraan hij vasthield, zorgden ervoor dat hij elke dag opnieuw gedurende 45 jaar lang fluitend op zijn fiets naar zijn school, zijn klas reed. En zijn leerlingen ook. Als je het klasklimaat aangenaam maakt voor iedereen, dan komt iedereen tot leren, ook kinderen met een bepaalde problematiek. De leerlingen moeten vaak de kans krijgen om fouten te ?mogen? maken. ?Leerstof is een middel en geen doel? en ?humor is de saus van het (klas)leven?!Bron: http://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?id=9789085750727
onderwijsvernieuwing --- Teacher education. Teacher's profession --- motivatie --- lerarenberoep --- 454.22 --- onderwijsstijlen --- didactiek --- klassenmanagement --- onderwijsstijlen, beloningen, omgang leerkracht-leerling, straffen --- PXL-Central Office 2019 --- onderwijs en maatschappij --- Communicatie ; kinderen --- Communicatie ; basisonderwijs --- Leerling- leraarrelatie --- Leraren --- Basisonderwijs --- Vlaanderen --- Communicatie --- Relatie leraar - leerling --- Klasklimaat --- Lager onderwijs --- Welbevinden --- Humor --- Verantwoordelijkheid --- Communicatie leraar-leerling --- communicatie --- relatie leraar - leerling --- Leraar --- Klassfeer --- Directie --- Emigratie --- Patiënt --- leraarschap
Choose an application
De leraar centraal laat zien dat de man of vrouw voor de klas van onschatbare waarde kan zijn voor het welzijn van alle leerlingen, ondanks de protocollen, controledrang en registratiewoede vanuit de overheid.Als we het onderwijs echt willen verbeteren, moeten we als onderwijsgevende onze invloed gebruiken. Die invloed kan groot zijn als we binnen onze invloedssfeer werken aan verbetering; provocatief en positief.Provocatieve pedagogiek is wellicht opruiend, omdat het uitgaat van het welzijn van kinderen en de vinger legt op andere motieven om 'het onderwijs te verbeteren'. Het stelt vragen: waarom is dit goed voor leerlingen? Waarom zou het goed zijn om leerlingen ontdekkend te laten leren? En vooral: wat kun je vanuit je eigen positie doen om het tij te keren.(Bron: https://www.lannoo.be/nl/de-leraar-centraal)
454.22 --- onderwijsstijlen --- didactiek --- klassenmanagement --- Relatie leraar - leerling --- Klasmanagement --- Basisonderwijs --- onderwijsstijlen, beloningen, omgang leerkracht-leerling, straffen --- Onderwijsvernieuwing --- Leraren --- Provocatieve psychologie --- leerkrachten --- klasmanagement --- Teacher education. Teacher's profession --- School management --- Didactics --- Teaching --- Educational sciences --- lerarenberoep --- pedagogiek --- PXL-Central Office 2020 --- onderwijskunde --- lerarenopleiding --- relatie leraar - leerling --- Leraar --- Directie --- leraarschap
Listing 1 - 10 of 25 | << page >> |
Sort by
|