Narrow your search

Library

UCLL (25)

Thomas More Mechelen (21)

Odisee (19)

AP (18)

Arteveldehogeschool (18)

Thomas More Kempen (18)

VIVES (18)

KBR (15)

DocAtlas (13)

PXL (13)

More...

Resource type

book (25)

digital (1)


Language

Dutch (25)


Year
From To Submit

2022 (1)

2021 (1)

2020 (1)

2019 (3)

2018 (2)

More...
Listing 1 - 10 of 25 << page
of 3
>>
Sort by

Book
Orde houden met verstand.
Author:
ISBN: 9076838240 9789081712095 Year: 2004 Publisher: Leeuwarden Eduforce

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'Orde houden met verstand' is het vervolg op het eerder verschenen boek 'Orde houden zonder tranen'. In dit boek wordt de theorie nog eens extra duidelijk uiteen gezet en zijn er praktijkvoorbeelden toegevoegd. Daarnaast is er uitgebreide aandacht voor 'Eerste Hulp Bij Ongelukken' waar het gaat om direct ingrijpen als zich storend gedrag voordoet om erger te voorkomen. Het gaat verder in op communicatie en begeleidershouding, en ook het stellen van grenzen komt in dit boek aan de orde.


Book
De effectieve klas.
Authors: ---
ISBN: 9026619715 Year: 1990 Publisher: Nijkerk Intro


Book
Nieuwe autoriteit : verbindend gezag voor het onderwijs
Author:
ISBN: 9789463370714 Year: 2019 Publisher: Kalmthout Pelckmans Pro

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Gezag is in deze tijden geen vanzelfsprekendheid meer. Er is vandaag veel aandacht voor een positieve relatie met leerlingen. Maar wat te doen als kinderen of jongeren zich misdragen? Hoe streng mag je nog zijn? Mag er nog gestraft worden? Binnen één school leven vaak heel uiteenlopende antwoorden op deze vragen. Het gevolg is twijfel en onmacht.Haim Omer ontwikkelde nieuwe autoriteit (in Nederland ook verbindend gezag genoemd) als antwoord op deze onmacht. Leraren vormen samen met ouders een ondersteunend netwerk, waarin aanwezigheid, zelfcontrole, een goede relatie met leerlingen en verzet tegen ongewenst gedrag de kernelementen zijn. Gezag en relatie, grenzen en warmte zijn in dit gedachtegoed met elkaar verbonden. In dit boek laat Omer zien hoe leraren meer antwoorden hebben op onacceptabel gedrag dan alleen maar straffen om hun gezag op een krachtige manier vorm te geven.Nieuwe autoriteit/verbindend gezag voor het onderwijs is voor leraren, schoolteams en geïnteresseerde ouders een wegwijzer om samen sterker te worden in gezag.Bron: https://www.pelckmanspro.be/nieuwe-autoriteit-verbindend-gezag-voor-het-onderwijs.html


Book
Pubers in de klas : hoe blijf je hen de baas ?
Author:
ISBN: 9033443619 Year: 1999 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'De klas in de hand' (Acco, 1996) voorzag al in een aantal hulpmiddelen en methoden om tucht en leiding te houden in de klas, ingebed in een totaalvisie op de taak van de leraar. Trainingen en gesprekken met leraren leerden de auteur dat een verdere uitdieping van deze problematiek zeer welkom was. Van Mossevelde ging daarom op zoek naar andere mogelijkheden om tucht te houden, om klas en leerlingen te leiden. In de dagelijkse lespraktijk valt immers op dat dit relationeel aspect van lesgeven meestal intuïtief wordt aangepakt en al vlug wordt afgedaan met de vraag 'hoe kan je het meest effectief straffen?'. In PUBERS IN DE KLAS wordt duidelijk dat humor brengen in de klas en verrassingseffecten inbouwen positieve stimulansen zijn om tot een goede sfeer in de klas te komen. Bovendien blijken de in dit boek behandelde topics universeel te zijn en zelfs van toepassing in levensgevaarlijke situaties. Zo erg is het met onze klassen wel niet gesteld, maar vele leraren hebben toch dagelijks het gevoel met hun leerlingen te moeten strijden om de leiding in de klas. Daarnaast ervaren ze ook dat de methoden die het vroeger goed deden, niet langer opgaan voor de leerlingen van vandaag. Dit boek handelt over relationele inzichten en een werkbare benadering ervan voor dagelijks gebruik in de klas. De verworvenheden van gedrags- en communicatietheorieën, systeemdenken, de nieuwe benaderingen van de emotionele intelligentie en neurolinguïstische programmering (NLP) bieden de leraar kansen op een nieuwe kijk én tot anders handelen. Immers, lezen en denken zijn maar zinvol als je gedrag in de klas erdoor verandert. De praktijk blijft dan ook nog steeds dé toetssteen en barometer. Dit boek gaat over de relatie leraar-leerling. Het is een pedagogisch boek dat probeert duidelijk te maken hoe naast vakkennis voor de leraar het ook noodzakelijk voor hem is de leerlingen aan te kunnen. Het gaat met name om leraren in het voortgezet onderwijs. Van groot belang is het pedagogisch kl

Keywords

Gedragsstoornissen --- Leerlingbegeleiding --- Orde houden --- Secundair onderwijs. --- Onderwijs. --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactics --- klassfeer --- puberteit --- Initial didactic situation --- Personality development --- moeilijk opvoedbare kinderen --- 159.922.736.4 --- #gsdbP --- belonen en straffen --- gezag --- klasmanagement --- pubers --- secundair onderwijs --- straffen --- tucht --- 373 --- Eddy van Mossevelde --- didactiek --- lerarenopleiding --- pedagogie --- 481.7 --- Belonen --- Communicatie --- Emotionele intelligentie --- Interactie --- Klaslokalen --- Leerkrachten --- Leerlingen --- Lichaamstaal --- Onderwijzen --- Pubers --- Schoolreglementen --- Sociale vaardigheden --- Straffen --- Tuchtproblemen --- 484.22 --- omgang leerkracht-leerling (ler) --- 443 --- 484.23 --- Pedagogie : pubers --- orde houden --- 691 --- Klassenmanagement --- leerlingen --- Pedagogie ; methodiek --- 159.922.736.4 Psychologie van de puberteit --- Psychologie van de puberteit --- De leraar en zijn opleiding --- Pedagogie en didactiek --- 371.21 --- onderwijsstijlen --- 454.22 --- onderwijsstijlen, beloningen, omgang leerkracht-leerling, straffen --- #PBIB:+110.61 --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Pedagogie --- Klasorganisatie --- Leerlingenbegeleiding --- Lesgeven --- Orde --- Schoolreglement --- Tucht --- Onderwijs : Didactiek : Secundair onderwijs : Algemeen --- Onderwijsstijlen --- onderwijspsychologie --- Didactiek --- Secundair onderwijs --- Didactische werkvormen --- didactiek. --- onderwijsstijlen. --- pubers. --- secundair onderwijs. --- Onderwijsstijlen, beloningen, omgang leerkracht-leerling, straffen. --- ordeproblemen (onderwijs) --- Puber --- Didactische werkvorm --- Primary education --- Secondary education


Book
De leraar als coach
Authors: --- --- ---
ISBN: 9044117807 Year: 2005 Volume: 11 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het thema van dit boek roept vragen op als: Wat wil men met die coachende rol bereiken? Hogere prestaties? Meer welbevinden? Preventie van uitval? Een betere zorg voor leerlingen? Willen alle kinderen wel gecoach worden? Vervangt coachen het instructie geven? Wil de leerling continu op zijn actieve leerhouding en verantwoordelijkheid worden aangesproken? Welke leeromgeving is dan nodig?


Book
Het ouderboekje : thuis lezen en schrijven
Authors: --- ---
ISBN: 9789048606139 Year: 2010 Publisher: Brugge Die Keure

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het Ouderboekje is geschreven voor ouders van kinderen in het tweede, derde, vierde, vijfde of zesde leerjaar die hun kind thuis willen helpen met (technisch) lezen en spellen. Het boekje geeft een beknopt antwoord op vragen die ouders kunnen hebben over thuis lezen en schrijven, maar het gaat vooral over hoe ze hun kind kunnen helpen met het automatiseren van deze vaardigheden. Voor spelling wordt er in Het Ouderboekje regelmatig verwezen naar de leerkracht. Daarom zijn er voor de leerkracht, logopedist of huiswerkbegeleider fiches beschikbaar waarop de dertien afspraken van de spellingmethode Kameleon worden omschreven.


Book
Bouwen aan je groep
Authors: --- ---
ISBN: 9789006951219 Year: 2011 Publisher: Amersfoort ThiemeMeulenhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als leerkracht heb je dagelijks te maken met groepsprocessen. Bouwen aan je groep geeft antwoord op vragen als 'Hoe bouw je aan positieve, goed functionerende groepen?' En 'Wat is je rol als leerkracht?' (Bron: www.thiememeulenhoff.nl)


Book
Wat werkt : pedagogisch handelen en klassenmanagement : vier fundamentele strategieën : beknopte uitgave
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789461180582 9789461181886 Year: 2012 Publisher: Z.p. Bazalt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het boek Wat werkt op school beschrijft Marzano elf factoren die de leerresultaten van leerlingen op school structureel verbeteren. Pedagogisch handelen & klassenmanagement is één van deze elf factoren en wordt beschreven in de uitgave 'Wat werkt: Pedagogisch handelen & klassenmanagement'. Dit boekje is hier de beknopte uitgave van en geeft een samenvatting van de essentiële informatie. Het beschrijft vier fundamentele strategieën voor pedagogisch handelen en klassenmanagement waarmee je het effectief managen van een klas in de vingers kunt krijgen. In de verschillende hoofdstukken worden volgende thema's besproken: regels & routines, omgaan met ordeverstorend gedrag, relatie tussen leraar en leerlingen, mentale houding, verantwoordelijkheid van leerlingen en schoolbreed management.


Book
Elke dag fluitend naar de klas : visie met tips en anekdotes
Author:
ISBN: 9789085750727 Year: 2018 Publisher: Antwerpen Cyclus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek weerspiegelt de visie van Wilfried Van den Brande op het onderwijs. Deze visie en de pijlers of leefregels waaraan hij vasthield, zorgden ervoor dat hij elke dag opnieuw gedurende 45 jaar lang fluitend op zijn fiets naar zijn school, zijn klas reed. En zijn leerlingen ook. Als je het klasklimaat aangenaam maakt voor iedereen, dan komt iedereen tot leren, ook kinderen met een bepaalde problematiek. De leerlingen moeten vaak de kans krijgen om fouten te ?mogen? maken. ?Leerstof is een middel en geen doel? en ?humor is de saus van het (klas)leven?!Bron: http://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?id=9789085750727


Book
De leraar centraal : beginselen van de provocatieve pedagogiek
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789401457842 Year: 2019 Publisher: Amsterdam Uitgeverij LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De leraar centraal laat zien dat de man of vrouw voor de klas van onschatbare waarde kan zijn voor het welzijn van alle leerlingen, ondanks de protocollen, controledrang en registratiewoede vanuit de overheid.Als we het onderwijs echt willen verbeteren, moeten we als onderwijsgevende onze invloed gebruiken. Die invloed kan groot zijn als we binnen onze invloedssfeer werken aan verbetering; provocatief en positief.Provocatieve pedagogiek is wellicht opruiend, omdat het uitgaat van het welzijn van kinderen en de vinger legt op andere motieven om 'het onderwijs te verbeteren'. Het stelt vragen: waarom is dit goed voor leerlingen? Waarom zou het goed zijn om leerlingen ontdekkend te laten leren? En vooral: wat kun je vanuit je eigen positie doen om het tij te keren.(Bron: https://www.lannoo.be/nl/de-leraar-centraal)

Listing 1 - 10 of 25 << page
of 3
>>
Sort by